Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

archiv

STREAM - Plaisirs de Musique Trio

levá šipkapředchozídalšípravá šipka
20. 12.
Neděle

16:00

Evangelický kostel

Otisk lidové hudby různých národů v renesanční a barokní hudbě.

ilustrační obrázek

Neděle 20. prosince 2020 - 16:00 - Evangelický kostel

STREAM - Plaisirs de Musique Trio

Uslyšíte otisk lidové hudby různých národů v renesanční a barokní hudbě, skladby pastorálního charakteru, improvizační barokní formy a lidové písně adventního a vánočního času.  Zazní díla autorů G. Fingera  (olomoucký rodák; 1660–1730), císař Leopold I. Habsburský (1640–1705), J. H. Kapsbergera  (1580–1651), A. Bertalliho (1605–1669), J. Hotteterra  (1674–1763), A. Michny z Otradovic (1600–1676) i sklady anonymní díla renesančních tvůrců Codexu Jacobides, sborníku z kláštera z Hradiska u Olomouce a písně lidových tvůrců. 

Marta Kratochvílová – barokní a renesanční traverso, barokní pikola
Jan Čižmář – barokní a renesanční loutna, barokní kytara, mandora, theorba
Marian Friedl – kontrabas, galizona, lidové flétny, malý cimbál  

Jako speciální host vystoupí zpěvačka Ludmila Vašková.

STREAM ZDE: https://youtu.be/VIIiGUWmU4w

Marta Kratochvílová studovala hru na flétnu na Konzervatoři v Pardubicích a poté na JAMU v Brně. V roce 2000 zahájila studium ve Francii na Conservatoire National de Région de Strasbourg, kde se specializovala na barokní a renesanční příčnou flétnu ve třídě J. F. Alizona a N. Hadden a na komorní hudbu ve třídách M. Gestera a P. Blanca. Zúčastnila se mistrovských kursů a stáží vedených významnými osobnostmi jako Paul McCreesh, Barthold Kuijken, Jan-Latham Koenig, Sir Neville Marriner. Ve Francii intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční příčnou flétnou v souborech Le Parlement de Musique, Bohemia duo, se souborem NotaBene. V rámci renesančních workshopů (Ferrara, Mnichov, Stuttgart, Basilej) pravidelně účinkovala s Consortem renesančních fléten ze Štrasburku. Od roku 2010 žije v ČR a nadále pravidelně koncertuje po celé Evropě. Úzce spolupracuje především na komorních a sólových projektech s umělci jako Christophe Coin, Jan Čižmář, Karel Fleischlinger, Joel Frederiksen, Martin Jakubíček, Petr Kolař, Ján Krigovský, Marcin Świątkiewicz, Marc Vonau či Petr Wagner. Je také vedoucí consortu renesančních příčných fléten Tourdion. Jako pedagožka s dlouholetými zkušenostmi bývá zvána k prezentacím a masterclass po celé Evropě a zároveň vyučuje soukromě hru a dobovou interpretaci na barokní a renesanční traverso.

Jan Čižmář je všestranný umělec zabývající se hrou na historické drnkací nástroje. Se soubory jako např. Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestra of the Eighteenth Century, Rotterdam Philharmonic Orchestra či Capella Cracoviensis a pod dirigenty jako Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Yannick NézetyySéguin či Christina Pluhar pravidelně účinkuje v Evropě, Asii a USA. Vystupuje také jako sólista s barokním a renesančním repertoárem. Po ukončení studia hry na kytaru a muzikologie v rodném Brně odešel do Londýna studovat na Royal College of Music, kde se začal věnovat hře na loutnu ve třídě Jakoba Lindberga. Ve studiu pokračoval na Královské konzervatoři v Haagu, kde jeho učiteli byli Nigel North, Joachim Held, Mike Fentross a Christina Pluhar. Byl zakladatelem a šéfredaktorem českého kytarového časopisu Kytara a pravidelně přispívá i do dalších hudebních periodik. Intenzivně se také věnuje ediční a badatelské činnosti v oblasti staré hudby. Jan Čižmář vyučoval hru na loutnu a příbuzné nástroje na Hudební akademii Karola Szymanowského v Katowicích v Polsku a na Akademii staré hudby při FF MU v Brně, v současnosti působí na JAMU v Brně. Pravidelně vyučuje na kurzech a masterclass v Evropě i zámoří.

Marian Friedl je absolventem jazzového oddělení VOŠ Jaroslava Ježka (DiS.) a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (etnologie – PhDr., muzikologie – Ph.D.). Je stálým členem několika hudebních projektů různého zaměření, v nichž zpívá, hraje na kontrabas, lidové flétny, klarinet nebo malý cimbál. Free jazz hraje například s norsko-českým kvartetem NOCZ, avantgardní soudobou hudbu s Didrik Ingvaldsen Orchestra, world music se věnuje v projektu 11 PODOB LÁSKY nebo Mateřština Jiřího Slavíka, archaickou hudbu Beskyd hraje s kapelou RukyNaDudy, hudbu renesanční a barokní v projektech manželů Čižmářových (např. Bohemian Lute orchetra či Pleasirs de Musique). Koncertoval mj. v Berlíně, Londýně, Stavangeru či Rijádu, v roce 2010 vystoupil na prestižní konferenci TEDxPrague. Účinkuje na více než dvou desítkách CD. V roce 2016 vydal například album Divé Husy s Jitkou Šuranskou a Martinem Krajíčkem (nominováno na hudební cenu Anděl 2016) či s Jiřím Slavíkem album Mateřština (Anděl 2016 v kategorii world music). Svou osobní vizi moravské world music vtělil do autorského projektu Beránci a vlci, jehož stejnojmenné albu získalo ocenění Anděl 2017 v kategorii folk. V roce 2019 mu vyšla sólová deska Beskydská Odysea (Indies Scope), neofolklorní projekt Píseň ZEMĚ (Animal Music), jako sideman účinkuje také na albech norsko-české formace NOCZ and Choir (Hevhetia 2018) či projektu skladatele a dirigenta Petra Breinera Slovenské tance (Naxos 2019). Jeho zatím poslední autorské album 11 PODOB LÁSKY je věnováno památce Jitky Šuranské. Vedle své hudební praxe je též pedagogem ZUŠ Frenštát pod Radhoštěm a katedry muzikologie FF Univerzity Palackého v Olomouci.