Tentokráte bude v podcastu Moniky Kovářové řeč o velmi netradičním povolání. Meziříčská rodačka a nejmladší šéfdirigentka v České republice prozradí, jak se dirigování studuje, co vše musí dirigent zvládnout a jaké výzvy ji čekají v budoucnu.
Alena Hron je mladá nadějná dirigentka. Vystudovala dirigování na Pražské konzervatoři a tamtéž také skladbu a aranžování populární hudby. Během studia na pražské AMU strávila rok na akademii Norges musikkhøgskole v Oslu. Spolupracovala s většinou symfonických orchestrů v České republice a také například s Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz (Německo). Od roku 2022 pravidelně spolupracuje s Janáčkovou filharmonií Ostrava, se kterou na jaře téhož roku nahrála kompletní orchestrální dílo Vítězslavy Kaprálové. V 2023/2024 zahájila sezonu Jihočeské filharmonie, s Ivanem Klánským a Státní filharmonií Košice přednesla 3. Beethovenův klavírní koncert a Cherubiniho Symfonii D dur. V této sezóně bude dirigovat Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR), Filharmonii Bohuslava Martinů či PKF – Prague Philharmonia.
Alena Hron působí také v opeře a u pěveckých sborů. Na podzim 2023 nastudovala s baletem a orchestrem opery Národního divadla moravskoslezského Čajkovského Labutí jezero. V minulých letech spolupracovala na nastudování například Verdiho Rigoletta (Slezské divadlo Opava), v roce 2021 nastudovala úspěšnou muzikálovou inscenaci Funny Girl ve Slezském divadle Opava. Spoluzaložila a do konce sezóny 2021/2022 umělecky vedla komorní sbor Punkt, zaměřující se na soudobou tvorbu. Ten pod jejím vedením získal několik ocenění na prestižních zahraničních soutěžích. V sezóně 2021/2022 také započala její spolupráce s Pražským filharmonickým sborem. Jako skladatelka a dirigentka se podílí na projektech spojujících klasický a populární žánr, jejím největším dílem je písňový cyklus Otče náš pro smíšený sbor a orchestr. Alena Hron hraje na housle, klavír a zpívá, díky tomu představuje svou autorskou tvorbu.